Tης Αναστασίας Βαμβακά
Ως μία μεγάλη επιχειρηματική κίνηση είδε η ναυτιλία το για πολλούς αστρονομικό ποσό των 84,2 εκατ. ευρώ που θα καταβάλλει ο Εμάνουελ Γκριμάλντι για την εξαγορά του 67% του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, κυρίως αναλογιζόμενοι ότι ο τζίρος του λιμανιού δεν ξεπερνάει το 1,5 εκατ. ευρώ. Η είδηση αυτή, ωστόσο, δεν προκάλεσε χαρά μόνο στην Ηγουμενίτσα αλλά και στο Λιμάνι του Ηρακλείου, καθώς εκτιμάται ότι θα πρέπει να δώσει τον τόνο, στον οποίο θα πρέπει να κινηθούν και για το κρητικό λιμάνι οι προσφορές για τον διαγωνισμό που έπεται τον Φεβρουάριο του 2023.
Τα μάτια των περισσότερων στρέφονται τώρα και για το έτερο αδελφό λιμάνι της Ηγουμενίτσας, την Πάτρα, τη δεύτερη πύλη για τη σύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας. Ο διαγωνισμός δεν είναι στο άμεσο μέλλον καθώς υπολογίζεται ότι θα ξεκινήσει στα επόμενα πέντε χρόνια. Όμως σίγουρα θα είναι από τους πιο ενδιαφέροντες, ειδικά με την πρόβλεψη για τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού, αναβαθμίζοντας τον εμπορικό χαρακτήρα του. Η νέας διπλή σιδηροδρομική γραμμής Κιάτο-Πάτρα στο τμήμα Ρίο-νέος λιμένας Πατρών έχει προϋπολογισμό 476,5 εκατ. ευρώ και στο μεγαλύτερο μέρος της θα είναι υπόγεια.
Αν και φαίνεται πως υπάρχει μεγάλο ιταλικό ενδιαφέρον για τη διαγωνιστική διαδικασία, την ίδια ώρα αυξάνονται οι ψίθυροι πως συζητιέται και η αποχώρηση πολλών δρομολογίων στην σύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας από την Πάτρα και τη μεταφορά τους από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το οποίο θα έχει τον χαρακτήρα του κύριου λιμένα αναχώρησης για τα ιταλικά παράλια.
Επενδυτικό Πρόγραμμα
Ήδη ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Grimaldi, Εμάνουελ Γκριμάλντι, έχει εξαγγείλει ένα σημαντικό πακέτο επενδύσεων. “Ο όμιλός μας είναι εδώ και καιρό ο κύριος πελάτης του λιμανιού και υπό αυτή την έννοια η απόκτηση της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου του εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική κάθετης ολοκλήρωσης. Επιπλέον, μέσω επενδύσεων στο λιμάνι στοχεύουμε να διευκολύνουμε την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας και στη βελτίωση των υπηρεσιών, προκειμένου το τουριστικό προϊόν να γίνει πιο ελκυστικό αλλά και να τονωθεί η κυκλοφορία επιβατών και εμπορευμάτων”, τόνισε ο κ. Grimaldi. Πρόσθεσε, επίσης, ότι στόχος του ομίλου είναι η ανάδειξη νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που σχετίζονται με τον θαλάσσιο τουρισμό, που σημαίνει περισσότερες ευκαιρίες για νέες θέσεις εργασίας.
Σχετικά με βασικές ανησυχίες των υπολοίπων χρηστών του λιμάνιου ο κ. Γκριμάλντι σε πρόσφατη συνέντευξή του στην Ιταλία είχε αναφέρει πως δεν έχει κάποια πρόθεση για αύξηση στα λιμενικά τέλη. “Είμαι ο μεγαλύτερος χρήστης των λιμανιών και θέλω να τα δω να αναπτύσσονται και να βελτιώνουν τις προσφερόμενες υπηρεσίες τους” ενώ σημείωσε πως στα σχέδια του Ομίλου είναι και η ανάπτυξη των δρόμων του εμπορίου γύρω από τον άξονα της Εγνατίας, ενώ θα υπάρξει στρατηγική μελέτη για την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών τόσο για τα φορτηγά όσο και για τους επιβάτες. Παράλληλα, στόχος είναι και εκεί η δημιουργία κέντρου logistics, και να προσελκύσει περισσότερα φορτία άρα και περισσότερα πλοία για να μεταφέρουν τα φορτηγά με αρωγό την Εγνατία Οδό. Τέλος μέσα στις επόμενες ενέργειες θα είναι και τα μέτρα ασφάλειας του λιμανιού της Ηγουμενίτσας.
“Μια νέα εποχή ξεκινά για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, με ισχυρή αναπτυξιακή προοπτική και σημαντικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και οικονομία”, σχολίασε με δηλώσεις του ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης
Η παραχώρηση που αφορά το λιμάνι της Ηγουμενίτσας (ιδιοκτησίας του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας) περιλαμβάνει το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων της λιμενικής περιοχής Ηγουμενίτσας, των αλιευτικών καταφυγίων Σαγιάδας και Πλαταριάς και του καταφυγίου σκαφών αναψυχής Συβότων.
Δεν λείπουν ωστόσο και οι δυσαρέσκειες για την επιλογή του Ομίλου Grimaldi ως προτιμητέου επενδυτή για το 67% του ΟΛΗΓ. Η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας ανεφερε πως η εξαγορά αυτή ισοδυναμεί με παράδοση ενός ανεπτυγμένου δημόσιου λιμανιού χωρίς καμία δέσμευση για την πραγματοποίηση επενδύσεων από πλευράς του.
Η ΟΜΥΛΕ ζητάει από κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσουν άμεσα στη διασφάλιση των θεσπισμένων εργασιακών σχέσεων στη Σύμβαση Παραχώρησης και στο Κυρωτικό Νόμο, με προσωπικό μόνιμο και σταθερό που θα αμείβεται με Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, οι οποίες θα προκύπτουν από ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις.
Eπεκτάσεις, επενδύσεις και εξαγορές
Την ίδια στιγμή ο ιταλικός ναυτιλιακός όμιλος Grimaldi γιορτάζει την 75η επέτειο από την ίδρυσή του με έναν νέο γύρο επενδύσεων σε πράσινα πλοία και εξαγορές συμμετοχών σε λιμάνια.
Συγκεκριμένα, η Grimaldi υπέγραψε σύμβαση για την κατασκευή δύο οχηματαγωγών πλοίων χωρητικότητας 7.800 lane meter από το κινεζικό ναυπηγείο Jinlong. Τα υβριδικά πλοία θα χρησιμοποιούν παραδοσιακά ορυκτά καύσιμα κατά τη λειτουργία και ισχύ μπαταρίας όταν βρίσκονται στο λιμάνι. Παράλληλα, θα υπογραφεί και παραγγελία για δέκα νέα πλοία μεταφοράς οχημάτων, με χωρητικότητα φόρτωσης 9.000 Car Equivalent Units (CEU) το καθένα.
Ο όμιλος στοχεύει και σε ένα αναβαθμισμένο σε ένα πρόγραμμα εξαγορών που περιλαμβάνει τερματικούς σταθμούς λιμένων και logistics. Το 2022, η ιταλική ναυτιλιακή εταιρεία απέκτησε το 33% της Euroterminal της Αμβέρσας, η οποία ανήκει πλέον εξ ολοκλήρου στον όμιλο Grimaldi. Ο τερματικός σταθμός διαθέτει τον μεγαλύτερο πολυώροφο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων στο Βέλγιο, με συνολική επιφάνεια 172.000 m2 σε 7 επίπεδα και χώρο για 9.700 οχήματα.
ΠΗΓΗ: www.capital.gr