Γράφει ο Παύλος Λ. Αλεξίου, μέλος του Γ.Σ. της ΟΣΥΑΠΕ
Τα “ατυχήματα”- δυστυχήματα στο Λούνα Πάρκ, στην Κατασκήνωση της Χαλκιδικής αλλά και αλλού, είναι στην επικαιρότητα, ο κόσμος έχει συγκινηθεί, αλλά ταυτόχρονα έχει οργισθεί και συζητάει γι αυτά. Με βάση το γεγονός ότι ΜΜΕ και άλλοι μηχανισμοί, προσπαθούν να συγκαλύψουν ευθύνες και να αποσιωπήσουν το διαμορφωθέν από όλες τις κυβερνήσεις “ευνοϊκό” για τους “επενδυτές” νομοθετικό πλαίσιο και με την κυβέρνηση να δηλώνει, όπως κάνει κάθε φορά (Τέμπη, φωτιές, πλημμύρες κλπ.), ότι “το μαχαίρι θα φτάσει στο κόκκαλο” και “η δικαιοσύνη θα κάνει το έργο της”, καταθέτουμε την ενδιαφέρουσα, αποκαλυπτική θέση της Ομοσπονδίας μας για το καθεστώς των αδειοδοτήσεων και τον ηθικό αυτουργό αυτών των εγκλημάτων:
“Πόσα ακόμα δυστυχήματα σε διάφορους χώρους αναψυχής πρέπει να συμβούν για να έρθουν στην επιφάνεια τα πραγματικά αίτιά τους;
Όσοι μιλάνε για άδειες λειτουργίας των επιχειρήσεων, γιατί δεν λένε ότι εδώ και δέκα περίπου χρόνια όλες «αδειοδοτούνται» με την διαδικασία των «γνωστοποιήσεων» σε συγκεκριμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα του Υπουργείου Ανάπτυξης;
Όλες οι επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, χαμηλού κινδύνου, μεσαίου κινδύνου και υψηλού κινδύνου «αδειοδοτούνται» με ότι δηλώνουν οι επιχειρηματίες !!! στο Πληροφοριακό Σύστημα Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων (Ο.Π.Σ.-ΑΔΕ) του άρθρου 14 του ν. 4442/2016, το γνωστό ως «notifybusiness.gov.gr»
Στο χέρι τους δηλαδή -και για τα κέρδη τους- είναι να δηλώνουν ότι τα έχουν κάνει όλα καλά, ότι έχουν φροντίσει για όλα. “Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει”…, γιατί σε όλο το νομοθετικό πλαίσιο κυριαρχεί η πολιτική επιλογή της ανεμπόδιστης επιχειρηματικής δράσης.
«Δηλώνουν» οι επιχειρηματίες… και οι «γνωστοποιήσεις» κοινοποιούνται στις συναρμόδιες υπηρεσίες, οι οποίες οφείλουν να ελέγχουν το 30%!!! (άρθρο 3 ΚΥΑ 16228/ 2017: “Από το σύνολο των γνωστοποιήσεων που αποστέλλονται στις ως άνω αρμόδιες υπηρεσίες, ο Δήμος οφείλει να εξασφαλίζει ότι ελέγχθηκε τουλάχιστον το 30% ανά εξάμηνο των δραστηριοτήτων που υποβάλλουν γνωστοποίηση ή μεταβολή της σύμφωνα με την παρούσα, εντός της χωρικής του αρμοδιότητας”.)
Αυτό προβλέπεται… για να ανοίγουν γρήγορα οι επιχειρήσεις και να μην τις καθυστερούν οι υπηρεσίες, για να λειτουργούν ανεμπόδιστα από την αρχή ως το τέλος…
Αυτό και άλλα ανάλογα γίνονται και μετά ο νέος φορέας (Δήμος) πετάει το μπαλάκι των ευθυνών στο Υπουργείο Ανάπτυξης κ.ο.κ, όπως γίνεται και αυτές τις μέρες με το τραγικό δυστύχημα στο Λούνα Πάρκ στη Χαλκιδική ή με τον πνιγμό του κοριτσιού σε Κατασκήνωση της ίδιας περιοχής κλπ.
Να θυμίσουμε ότι πριν την νομοθέτηση των «γνωστοποιήσεων», τα Λούνα Πάρκ λειτουργούσαν όχι μετά από «δήλωση» του επιχειρηματία, αλλά μετά το θετικό πόρισμα συγκεκριμένης Επιτροπής, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι του οικείου Δήμου, του Αστυνομικού Τμήματος, της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, μηχανολόγου της Δ/νσης Βιομηχανίας, υγιεινολόγου της Δ/νσης Υγείας και Υγειονομικού Ελέγχου και μηχανικού της Περιφέρειας, οι οποίοι έλεγχαν όχι μόνο τα πιστοποιητικά και τις βεβαιώσεις της επιχείρησης αλλά και όλα τα δεδομένα “ιδίοις όμμασι”…
Και ενώ έχει αντικατασταθεί ο προληπτικός ρόλος των ελεγκτικών υπηρεσιών με κατασταλτικό, όλο αυτό το νομοθετικό πλαίσιο συνοδεύεται από την τραγική υποστελέχωση των υπηρεσιών, με τους μετρημένους στα δάχτυλα του ενός χεριού υπαλλήλους στις περισσότερες ελεγκτικές υπηρεσίες ή με μια τραγική αναλογία υπαλλήλων / πληθυσμού & επιχειρήσεων.
Χαρακτηριστική είναι η στελέχωση στην Π. Ε. Χαλκιδικής, όπου στη Δ/νση Υγείας & Κοινωνικής Μέριμνας. Χαλκιδικής υπηρετούν μόλις 2 Επόπτες Δημόσιας Υγείας!!!, για να καλύπτουν όλους τους τομείς με τους απαραίτητους ελέγχους και μάλιστα και κατά την τουριστική περίοδο, όπου όλες οι δραστηριότητες μεγεθύνονται υπέρμετρα.
Πως μπορούν οι υπηρεσίες με τέτοια ή ανάλογη στελέχωση να μπορούν όχι μόνο π.χ. να στηρίξουν με την συμμετοχή των αρμόδιων υπαλλήλων την προβλεπόμενη Επιτροπή Αδειοδότησης κατασκηνώσεων, αλλά και με όλους τους αναγκαίους ελέγχους κατά τη διάρκεια της λειτουργίας των κατασκηνώσεων, σε όλα τα δεδομένα που είναι και ιδιαίτερα σημαντικοί; Μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι με τέτοια στελέχωση μπορούν οι υπηρεσίες να λειτουργούν προληπτικά;
Όλα αυτά βέβαια Περιφερειακές και Δημοτικές Αρχές τα προβάλουν μόνο όταν συμβεί κάτι, όταν εκτίθενται για την ανεπάρκεια εκτέλεσης των αρμοδιοτήτων τους, συνεχίζοντας όμως πάντα να ομνύουν στην «απλούστευση των διαδικασιών» για την ανεμπόδιστη και ενίσχυση της επιχειρηματικής δράσης σε όλους τους τομείς.
Τελικά προκύπτει αβίαστα ότι :
Η γύμνια των υπηρεσιών και το νομοθετικό πλαίσιο αποτελούν τον αυτουργό
Κρίνουμε αναγκαίο:
- Να αρθεί όλο το νομοθετικό πλαίσιο των «γνωστοποιήσεων» για τις επιχειρήσεις υψηλού και μεσαίου κινδύνου.
- Να νομοθετηθούν δικλείδες ασφαλείας, δευτεροβάθμιος έλεγχος κλπ.
- Να αρθούν νομοθετικές αντιφάσεις και να μην καθορίζουν τα επιχειρηματικά συμφέροντα τη λειτουργία των υπηρεσιών.
- Να λειτουργούν οι υπηρεσίες με προσανατολισμό κυρίως την πρόληψη.
- Να στελεχωθούν όλες οι ελεγκτικές υπηρεσίες και να εξασφαλιστεί όλος ο απαραίτητος εξοπλισμός και τα μέσα για τη λειτουργία τους.”
Το παρόν έχει αποσταλεί σε Υπουργείο Εσωτερικών, Υπουργείο Ανάπτυξης, Κόμματα Βουλής, Περιφερειάρχες, ΕΝΠΕ, ΜΜΕ
Τι άλλη χρεία μαρτύρων έχουμε για τα εγκλήματα αυτά;