*Γράφει η Θάλεια Θεοδωρίδη
Στα παγκάκια του Μουσείου
Είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω πριν λίγες ημέρες τη διάλεξη της κας Μαρίας Ευθυμίου, καθηγήτριας του ΕΚΠΑ, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας με τίτλο «Κεντρικά σημεία της Ιστορίας του Ελληνισμού». Εξαίρετη επιστήμων και ομιλήτρια που γνωρίζει καλά πώς να καθηλώνει τα ακροατήρια με τον χειμαρρώδη λόγο της. Τα συναισθήματα, ανάμεικτα: ενθουσιασμός που μια διακεκριμένη προσωπικότητα τίμησε τη μικρή πόλη της Ηγουμενίτσας, αλλά και απογοήτευση για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες ήμαστε υποχρεωμένοι να παρακολουθήσουμε την διάλεξη, ένα μεγάλο μέρος των θεατών τουλάχιστον.
Η διάλεξη πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα «Σωτήρης Δάκαρης», μια καλοφτιαγμένη αίθουσα που χωράει, περίπου, 100 καθίσματα. Ο κόσμος, πιθανότατα γύρω στα τριακόσια άτομα, άνθρωποι που διψούσαν να διανύσουν λίγα χιλιόμετρα ιστορίας, για να δανειστώ τον τίτλο του ομώνυμου βιβλίου της κας Μαρίας Ευθυμίου, υποχρεώθηκαν να στριμωχτούν στο λόμπι του Μουσείου, σε επιπλέον καρέκλες, παγκάκια, στα σκαλάκια ή και όρθιοι. Ηχεία δεν υπήρχαν εκτός αίθουσας, με δυσκολία μπορούσαμε να ακούσουμε καθαρά, το ένα τρίτο των θεατών δεν μπόρεσε να δει καν τη φιγούρα της ομιλήτριας. Είναι Μουσείο εξάλλου, όχι αίθουσα εκδηλώσεων. Τέσσερις ώρες σχεδόν καθισμένοι στις τελευταίες σειρές σε παγκάκια, δεν είναι κάτι εύκολο, μπορεί βέβαια να συμπεράνει κανείς τη σπουδαιότητα της διάλεξης από την στωικότητα που έδειξε το ακροατήριο για τέσσερις και πλέον ώρες.
Μια πρωτεύουσα χωρίς πολιτιστικούς χώρους
Ας δούμε σύντομα ποιες αίθουσες εκδηλώσεων διαθέτει η Ηγουμενίτσα, η πρωτεύουσα της Θεσπρωτίας. Το Πάνθεον, υπήρξε ανέκαθεν ο κλασικός χώρος των πάσης φύσεως εκδηλώσεων. Με χωρητικότητα 100-120 θέσεων, εξυπηρετεί διάφορους φορείς και διάφορα είδη εκδηλώσεων: παρουσιάσεις βιβλίων, πολιτικές ομιλίες κλπ. Δεν είναι αμφιθεατρικό, δεν έχει ορατότητα από οποιαδήποτε θέση, έχει στοιχειώδεις μικροφωνικές εγκαταστάσεις, ψύξη και θέρμανση, διατίθεται δωρεάν.
Παλιότερα, χρησιμοποιήθηκε για εκδηλώσεις και παραστάσεις η αίθουσα της πρώην μαθητικής εστίας, η οποία είχε τότε ανακαινιστεί πρόχειρα, χωρίς ωστόσο, να μπορεί να ανταποκριθεί καν στις απαιτήσεις και προδιαγραφές μιας εκδήλωσης. Για την ώρα ανακατασκευάζεται κι ελπίζουμε ότι θα πληροί τις προδιαγραφές.
Η αίθουσα εκδηλώσεων του ΕΠΑ.Λ Ηγουμενίτσας, είναι ακόμη ένας χώρος που χρησιμοποιείται για εκδηλώσεις και παραστάσεις, παρόλο που οι προδιαγραφές καλύπτουν μετά βίας μια απλή σχολική γιορτή.
Η αίθουσα του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηγουμενίτσας, είναι ένας ζεστός, αξιοπρεπής και καλαίσθητος χώρος όπου συχνά, εκτός από τις περιοδικές εκθέσεις, πραγματοποιούνται εκδηλώσεις: ομιλίες, προβολή ταινιών κλπ. Δυστυχώς, δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε μεγάλο αριθμό θεατών, δεν είναι αμφιθεατρικός, ούτε διαθέτει κατάλληλα οπτικοακουστικά συστήματα πχ για την προβολή ταινιών, όπως έχει ήδη χρησιμοποιηθεί, γιατί απλούστατα σχεδιάστηκε για διαφορετική χρήση.
Το συνεδριακό κέντρο του πρώην ΤΕΙ στην Ηγουμενίτσα, εξυπηρέτησε τα προηγούμενα χρόνια πολλές εκδηλώσεις, έστω με τις όποιες ελλείψεις. Με αμφιθεατρική κατασκευή, άνετα καθίσματα, χωρητικότητα 200 θέσεων, ευρύχωρο πάρκινγκ στους εξωτερικούς χώρους, θα μπορούσε να καλύπτει τις τρέχουσες ανάγκες της πόλης της Ηγουμενίτσας. Ήδη, στα τέλη Μαΐου του 2018, όταν χρησιμοποίησα την αίθουσα για να διοργανώσω μια ημερίδα, δεν λειτουργούσε ο κλιματισμός και μάλιστα σε μια συγκυρία με υψηλές θερμοκρασίες και περισσότερους από 200 θεατές. Το ίδιο συνέβη και σε επόμενη διοργάνωσή μου, στα τέλη Φεβρουαρίου του 2020, λίγο πριν την πανδημία, όπου παρά το τσουχτερό κρύο, δεν λειτουργούσε η θέρμανση και αναγκαστήκαμε να χρησιμοποιήσουμε, ματαίως βέβαια, δανεικά, αερόθερμα για έναν τεράστιο χώρο. Πραγματικά, είναι άξιο λόγου και απορίας γιατί ένας αξιόλογος χώρος στην πόλη εγκαταλείφθηκε αντί να αναβαθμιστεί και να φιλοξενεί ακόμη και συνέδρια, πράγμα που θα τόνωνε την τοπική οικονομία.
Οι πολυχώροι πολιτιστικών εκδηλώσεων ως δείκτης Πολιτισμού
Μια αίθουσα εκδηλώσεων θα πρέπει να πληροί συγκεκριμένες προδιαγραφές βάσει αρχιτεκτονικών, μηχανολογικών και άλλων μελετών: συστήματα εξαερισμού, ψύξης-θέρμανσης, πυρασφάλειας, ακουστική μελέτη, μικροφωνικές-ηχητικές εγκαταστάσεις, προβολικά συστήματα, τηλεφωνικές γραμμές, ίντερνετ, white boards, γκισέ γραμματείας, αμφιθεατρική διάταξη καθισμάτων, κυλικείο, εξόδους κινδύνου, τουαλέτες και πάρα πολλά ακόμη.
Στην Ηγουμενίτσα απέχουμε έτη φωτός από όλα αυτά και μέχρι σήμερα βολευόμαστε με καρτερία σε οποιαδήποτε αίθουσα τυχαίνει. Πρέπει να αντιληφθούμε, ωστόσο, ότι οι πολυχώροι πολιτιστικών εκδηλώσεων δίνουν μια διαφορετική διάσταση στον πολιτισμό μιας δημιουργικής πόλης στο πλαίσιο ενός σύγχρονου πολιτιστικού σχεδιασμού. Τονώνουν την αστική ανταγωνιστικότητα και την τοπική ανάπτυξη, αναβαθμίζουν την εικόνα της πόλης στο εσωτερικό και στο εξωτερικό.
Το πρόβλημα δεν περιορίζεται στην Ηγουμενίτσα, αλλά στη συνολική περιοχή της Θεσπρωτίας, με εξαίρεση την Παραμυθιά που διαθέτει έναν ικανοποιητικό χώρο. Η δημιουργία χώρων εκδηλώσεων πολιτισμού θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά από την Τοπική Αυτοδιοίκηση σε επίπεδο Δήμου και Περιφέρειας και να εξευρεθεί μια λύση για χάρη της ευημερίας των κατοίκων.
*Η Θάλεια Θεοδωρίδη/Thalia Theodoridi, είναι Επικοινωνιολόγος Μ.Α., με εμπειρία στο branding τουριστικών επιχειρήσεων, καθώς και εκπαιδευτικών και πολιτιστικών οργανισμών, εκπαιδευτικός και Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων σε τμήματα Δημοσιογραφίας και Τουρισμού. Διευθύνει την επιστημονική ομάδα Σημειολόγιο Science & Culture Hub που δραστηριοποιείται στη διοργάνωση events σε θέματα αιχμής και είναι content manager & producer στο Advanced Media Institute , [email protected]