Επειδή η μελέτη και η αντιμετώπιση των κοινωνικών, εκπαιδευτικών, οικονομικών, πολιτισμικών κ.λ.π. προβλημάτων αποτελεί καταστατικό σκοπό του ομίλου μας, το διοικητικό συμβούλιο αποφάσισε να διοργανώσει εκδήλωση για τους μαθητές του Γενικού και του Επαγγελματικού Λυκείου Φιλιατών.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο Γενικό Λύκειο Φιλιατών στις 08 – 12 – 23 και περιελάμβανε ομιλίες του Ομότιμου Καθηγητή και πρώην Πρύτανη του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ. Γεωργίου Καψάλη και του επίτιμου Σχολικού Συμβούλου Φιλολόγων κ. Γεωργίου Καπρινιώτη.
Μετά την παρουσίαση των ομιλητών από την καθηγήτρια κα Βασιλική Νικολάου και το καλωσόρισμα και την έκφραση ευχαριστιών προς τους ομιλητές για την παρουσία τους από τον Διευθυντή του Γενικού Λυκείου κ. Παναγιώτη Γόγολο και τον Πρόεδρο του Ομίλου κ. Πέτρο Ζήγο δόθηκε ο λόγος στους ομιλητές.
Μεγάλο ενδιαφέρον προκάλεσε στους μαθητές η ομιλία του κυρίου Καψάλη με θέμα την αξία του παιδικού βιβλίου και γενικότερα της παιδικής λογοτεχνίας.
Ο κ. Καψάλης αναφέρθηκε στα είδη της παιδικής λογοτεχνίας, στη θεματική τους, στους βασικούς εκπροσώπους της και στα οφέλη που προκύπτουν από τη μελέτη της παιδικής λογοτεχνίας.
Επίσης τόνισε το ρόλο που διαδραματίζει η σχολική βιβλιοθήκη στην διαδικασία αυτή, ενώ, ως συγγραφέας ο ίδιος, αναφέρθηκε και στον τρόπο που γράφει κάποιος λογοτεχνία.
Επρόκειτο για μία χρήσιμη και γόνιμη αμοιβαία επικοινωνία με κοινό όφελος.
Ο κ. Γ. Καπρινιώτης κατά τη διάρκεια της ομιλίας του με θέμα «Ατενίζοντας το μέλλον» ανέφερε, μεταξύ άλλων, και τα εξής:
«Προϋπόθεση για την ορθή γραφή των λέξεων είναι η ετυμολογική αναγνώρισή τους. Να γνωρίζουμε τη ρίζα τους ή τα μέρη που την συνθέτουν και δίνουν τη σημασία τους.
Η λέξη ατενίζω παράγεται από το επίθετο ατενής και αυτό από το επιτατικό α και το ρήμα τείνω = τεντώνω, απλώνω.
Σημασίες της λέξης ατενίζω:: α. κοιτάζω κάπου ευθεία μπροστά και μακριά, προσβλέπω, προσηλώνομαι (π.χ. ατενίζω τον ορίζοντα) β. (μεταφορικά) έχω στραμμένη την προσοχή μου, το ενδιαφέρον μου, τις προσπάθειές μου σε κάτι. Το μέλλον είναι ο χρόνος που ακολουθεί το παρόν. Στο ακόλουθο κείμενο γίνεται αναφορά στο μέλλον των νέων. Η μελλοντική διάσταση του χρόνου ταιριάζει κατ’ εξοχήν στους νέους, που βρίσκονται σε μια πορεία ανέλιξης, εκπαίδευσης, παιδείας, επαγγελματικής αποκατάστασης, αναζήτησης, δημιουργίας και αντιμετώπισης των κακώς εχόντων.
Σ’ αυτή την πορεία καλούνται οι νέοι να κάνουν τις επιλογές τους. Πιστεύω πως θα βοηθηθούν αν έχουν υπόψη κάποιες βασικές προϋποθέσεις, όπως τις έχει διακηρύξει επανειλημμένα η κ. Ελένη Γλύκατζη – Αρβελέρ: «Υπάρχουν πέντε εκπαιδευτικοί κώδικες – γλώσσες για τα παιδιά»: Η μητρική γλώσσα, η ξένη, η επιστημονική, η καλλιτεχνική και η σωματική.
1.κατοχή μητρικής γλώσσας
Για την επικοινωνία, την εκπαίδευση και τη μόρφωση είναι απαραίτητο να κατέχεις καλά τη μητρική γλώσσα. Η γλώσσα είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα του ανθρώπου. Βοηθά στην πνευματική ανάπτυξή του, στον τρόπο αντίληψης του κόσμου και στην έκφραση προσωπικών του απόψεων, ιδεών και συναισθημάτων. Επιπλέον, ενεργοποιεί την κρίση, την λογική του και την δημιουργική του σκέψη. Ακόμα, συμβάλλει στην κοινωνικοποίηση του ατόμου, αφού του μαθαίνει πώς να συνυπάρχει μέσα σε μία ομάδα και να μπορεί να μοιράζεται τις ιδέες του αλλά και να δημιουργεί διαπροσωπικές σχέσεις. Τέλος, προσδιορίζει την ταυτότητα κάθε λαού, επειδή μπορεί να διαφοροποιήσει έναν λαό από έναν άλλο και διασώζει και μεταδίδει στις επόμενες γενιές την ιστορία κάθε λαού μαζί με την παράδοση και τον πολιτισμό του.
2.Γνώση τουλάχιστον μιας ξένης γλώσσας
Η εκμάθηση της μητρικής γλώσσας διευκολύνει την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας. Βέβαια αν ο νέος μάθει και άλλες γλώσσες, τόσο το καλύτερο, γιατί όσες γλώσσες γνωρίζεις τόσες φορές γίνεσαι περισσότερο άνθρωπος και αισθάνεσαι ότι είσαι πολίτης του κόσμου. Επίσης, βοηθούν στην επαγγελματική αποκατάσταση.
- Γνώση της επιστημονικής γλώσσας
Είναι σημαντικό ο κάθε νέος και η κάθε νέα να κατακτήσουν μια επιστήμη και να έρθουν σε επαφή με την επιστημονική γνώση. Η γλώσσα της επιστήμης μιλάει με δεδομένα και με πράγματα που μπορεί να αποδεικνύονται. Επιπλέον, οι επιστημονικές γνώσεις έχουν σχέση με την πρόοδο της κοινωνίας, αφού είναι αναγκαίο να εφαρμόζονται στην πράξη.
- Καλλιτεχνική γλώσσα ή Γνώση καλλιτεχνικού κώδικα
Η καλλιτεχνική γλώσσα είναι μια μορφή επικοινωνίας, όπως και η γλώσσα της ομιλίας, με μία διαφορά, με τη γλώσσα τη ομιλίας λίγο πολύ γινόμαστε αντιληπτοί από τους άλλους, ενώ στην καλλιτεχνική γλώσσα υπεισέρχεται και το υποκειμενικό στοιχείο. Ο καθένας εισπράττει το μήνυμα, ανάλογα με τη δική του πρόσληψη, κουλτούρα και γνώση. Η τέχνη είναι ένας τρόπος διαχρονικής επικοινωνίας μεταξύ των πολιτισμών. Είναι επικοινωνία και συναίσθημα. Επιπλέον, η τέχνη μας φέρνει σε επαφή με το ωραίο και την λεγόμενη καλαισθητική συγκίνηση.
5 Η σωματική γλώσσα
Κάθε ανθρώπινη ύπαρξη, και ιδιαίτερα τα παιδιά και οι νέοι, οφείλουν να γνωρίζουν τον κώδικα του σώματός τους.. Μ’ άλλα λόγια να σέβονται και να μην αισθάνονται ντροπή για το σώμα τους είτε αυτό είναι αδύνατο είτε ευτραφές. Θεωρώ ότι είναι γνωστό σε όλους ότι κάθε ανθρώπινη ύπαρξη έχει το στοιχείο της μοναδικότητας και της αυτοτέλειας. Ο σεβασμός προς τον άλλον ξεκινάει από τον αυτοσεβασμό και τη διαφύλαξη της αξιοπρέπειας. Υπάρχει κανείς που θα ήθελε να μην τον σέβονται οι άλλοι; Ωστόσο, δεν λείπει τα φαινόμενα του εκφοβισμού και της βίας στον χώρο των σχολείων, στον στρατό, στον χώρο εργασίας και γενικότερα στην κοινωνία. Μορφές εκφοβισμού ή βίας: λεκτική, συναισθηματική, σωματική, σεξουαλική και ηλεκτρονική. Ένα δεύτερο σημαντικό είναι η αυτογνωσία μας, το «ΓΝΩΘΙ Σ’ ΑΥΤΟΝ», να γνωρίζουμε καλά τον εαυτό μας. Αυτογνωσία είναι η δυνατότητα, να ξέρεις πού μπορείς να πας και πού μπορείς να φτάσεις και βέβαια να περιφρουρείς την υγεία σου.
Σχέση μεγάλων και νέων
Οι γονείς αντιπροσωπεύουν το παλιό, ενώ οι νέοι το καινούριο. Και οι δύο πλευρές δίνουν και παίρνουν. Πρόβλημα υπάρχει, όταν η μία πλευρά απαξιώνει εντελώς την άλλη. Θεωρώ, όμως, αναγκαίο οι νέοι να σκέφτονται ότι οι μεγάλοι έχουν μια διαδρομή στη ζωή τους και έχουν αποκτήσει μια πείρα. Τουλάχιστον πιστεύω ότι θα αποκομίσουν οφέλη από την πείρα των μεγάλων και από τα τυχόν λάθη τους, για να μην τα διαπράξουν και εκείνοι. Το ζητούμενο βέβαια είναι οι νέοι να γίνουν καλύτεροι και να ζουν καλύτερα. Ασφαλώς και το σχολείο προσφέρει πολλά, εφόσον έχει τη βοήθεια της οικογένειας και της κοινωνίας γενικότερα, δεν έχει όμως, τη μαγική δύναμη να μεταμορφώσει το περιβάλλον, το οποίο αντιδρά στο έργο του. Ζητούμενο είναι οι νέοι με τα λόγια και κυρίως με τα έργα τους να γίνουν καλύτεροι σε όλα τα επίπεδα της ζωής.
Υπόψη ότι απλές σκέψεις και ιδέες μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο
Μια απλή ιδέα κι ένα περίεργο μυαλό είναι όσα χρειάζεσαι για να αλλάξεις τον κόσμο
Για τον Γάλλο Νομπελίστα Καμύ «Η ελευθερία δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια ευκαιρία να γίνουμε καλύτεροι». Αυτό έχει ως συνέπεια ότι είναι αναγκαίο να προσπαθούμε κάθε φορά να γινόμαστε καλύτεροι για τον εαυτό μας αλλά και για το σύνολο. Αυτό σημαίνει ότι οι νέοι να είναι δημιουργικοί, πράγμα που προϋποθέτει την απορία, τον θαυμασμό, την αμφισβήτηση και την ανάπτυξη κριτικής σκέψης. Τίποτε δεν πρέπει να γίνεται δεκτό χωρίς κριτική εξέταση. Οι μεγάλοι εφευρέτες, με τις εφευρέσεις τους, έδωσαν λύσεις σε προβλήματα και ανάγκες των ανθρώπων και γενικά συνετέλεσαν στην πρόοδο της κοινωνίας και στην ανάπτυξη του πολιτισμού. Αυτό το πέτυχαν γιατί ήταν άνθρωποι σκεπτόμενοι, παρατηρητικοί και ανήσυχοι. Αναφέρω απλώς μερικά ονόματα: Πλάτων, Σωκράτης, Αριστοτέλης, Αρχιμήδης, Ιπποκράτης, Ερατοσθένης, Νεύτων, Κέπλερ, Βέντρις, Αϊνστάιν, Τζέιμς Βατ, Έντισον κ.α..
Πιστεύω ότι με όσα ακούσατε δεν θα σας έχω κάνει σοφότερους. Θέλω, όμως, να πιστεύω ότι σας προβλημάτισα, έστω και λίγο, και αυτό για μένα είναι αρκετό. Αλλά ανεξάρτητα τι λέμε εμείς οι μεγάλοι, εσείς να έχετε ως φιλοδοξία να κάνετε πράξη τα όνειρά σας, να εξασφαλίσετε μια καλύτερη και πιο ευτυχισμένη τη ζωή και, τελικά, να συντελέσετε στην ανόρθωση της πολιτείας και της δημοκρατίας. Ωστόσο, ανεξάρτητα από σκέψεις, απόψεις, νουθεσίες ή παραινέσεις σημασία έχει εσείς να χαράξετε τη δική σας πορεία και να δημιουργήσετε ένα καλύτερο μέλλον. «Το να δημιουργείς είναι σαν να ζεις δύο φορές» ( Αλμπέρ Καμύ)».
Σημειωτέον ότι δόθηκε στους μαθητές η δυνατότητα να υποβάλουν ερωτήσεις.
ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ
Όμιλος Οικονομικοπολιτικού και Κοινωνικού Προβληματισμού Νόμου Θεσπρωτίας «ΚΟΙΝΟ ΤΩΝ ΘΕΣΠΡΩΤΩΝ»